Craft research
Vår syn på researchprocessen
Vår syn på researchprocessen är att den kan sorteras in i fem faser utifrån våra kunders olika marknadsutmaningar. Varje fas har sina egna utmaningar och behov av insikter.
1. MARKNADEN
Vilken är er marknad och era konsumenter?
—
1.1 Kund-/konsumentsegmentering
Vi har spetskompetens och stor erfarenhet av skräddarsydda konsumentsegmenteringar för några av Sveriges mest profilerade företag. Dessa studier ger agerbara och värdefulla insikter om vilka konsumentgrupper som finns och hur dessa ska prioriteras och bearbetas. Våra segmenteringar paketerar vi tillsammans med illustratörer för att ge liv åt identifierade kund-/konsumenttyper och för att göra materialet mer tillgängligt för hela organisationen.
1.2 Marknads-/kategorikartläggning
Vi kan skräddarsy undersökningar som syftar till att ge en fördjupad förståelse för en marknad eller en kategori. Ger insikter om hur konsumenterna definierar kategorin, var luckorna finns, kategorins värde och volym samt vilka konsumenterna är.
2. KONSUMENTEN/KUNDEN
Förstår du dina konsumenter/kunder?
—
2.1 Kundreseanalys/Kundlivscykel
I en alltmer komplex värld finns ett ökat antal beröringspunkter mellan ditt företag och era kunder. Vi kan hjälpa företag att bena ut komplexa kundresor – när, var och hur kunderna kommer i kontakt med ditt varumärke/företag och vad som faktiskt är avgörande för kundupplevelsen i varje steg. Kundresekartan – Customer Journey Map – en grafisk beskrivning av en kunds resa och upplevelser av en tjänst, över tid och i olika kanaler. Med dessa insikter identifieras möjligheter att förbättra kundupplevelsen.
2.2 Behovssegmentering
Genom att segmentera era kunders funktionella och emotionella behov kan vi hjälpa er att hitta den största potentialen för era tjänster/produkter. Vilka ”jobb” vill konsumenten ha gjort? Vilka tjänster/produkter ska möta varje behov och hur ser potentialen och konkurrentsituationen ut? Behovssegmentering gör att ni kan använda era resurser inom produktutveckling, sälj- och marknadsåtgärder mer pricksäkert.
2.3 Shopperbeteende
När du behöver förstå shoppern på djupet. På pappret kan allt se bra ut, produkten är rätt prissatt, med rätt design och med rätt pris – ändå säljer inte produkten. Det är då vi kavlar upp ärmarna och studerar shoppern direkt där valet görs, i butiken.
3. VARUMÄRKET
Vilka är ni och varför existerar ni?
—
3.1 Imagestudier
Har ni ett behov av att bättre förstå eller förändra ert varumärkes image? En imagestudie ger djupare insikter kring hur ett varumärke uppfattas och varför, både på ett emotionellt och rationellt plan.
3.2 Positionering & Driver ID
Vi har spetskompetens och stor erfarenhet av att mäta varumärkespersonlighet ur ett emotionellt perspektiv. Genom vår unika metodik och personlighetskarta Driver ID kan vi, med hjälp av projektiva övningar, positionera in varumärken i en personlighetskarta som svarar på frågan om VEM ditt varumärke är relativt andra varumärken, vilka emotioner varumärket väcker och varför varumärket väljs. Vilken position har ert varumärke och vad skiljer det från konkurrenterna? Vad kan få konsumenten att oftare välja ditt varumärke och vad ökar betalningsviljan?
4. ERT AGERANDE
Gör ni rätt saker och gör ni saker rätt?
—
4.1 Koncepttester
Har ni idéer eller koncept som ni vill stämma av mot marknaden? Vi har genom åren genomfört hundratals koncepttester för nya produkter och tjänster och har en framgångsrik metodik där vi identifierar köpintresse, om idén fyller ett relevant behov samt ger feedback på hur idén kan utvecklas och förbättras för en ökad kundupplevelse.
4.2 Designtester
Ska ni ta fram en ny design eller behöver ni förstå hur en befintlig design står sig relativt konkurrenter? Vi identifierar styrkor och svagheter i produktdesign ur konsumentens perspektiv. Vad i designen driver önskade värden och hur väl rimmar designen med önskad varumärkesposition? Vi har en metodik att testa design online i en verklig hyllmiljö för att se hur designen presterar i ett konkurrensutsatt sammanhang.
4.3 Reklam-/kommunikationstester
Kommunicerar ni rätt sak, på rätt sätt och i linje med önskad varumärkes- och kundupplevelse? Vi har stor erfarenhet att testa kommunikation i olika stadier för att förstå kommunikationens emotiva effekter.
4.4 PR-undersökningar
Undersökningar kan vara ett effektivt sätt att få PR och nå ut genom bruset. Vi designar och skräddarsyr ofta undersökningar som kan användas i PR. Intressanta frågor, rätt frågor, rätt metodik, rätt antal intervjuer och ett professionellt genomförande med en trovärdig panel är viktiga element för att nå ut.
5. ER UTVECKLING
Går ni åt rätt håll?
—
5.1 Tracking
Vi har stor erfarenhet av att skräddarsy undersökningar som har för avsikt att följa upp företagens långsiktiga strategier och mål. Går vi i rätt riktning? Når vi våra mål? Om inte – vilka aspekter måste vi förbättra och hur?
5.2 Brand index
Ibland kan det finnas en relevans att sätta upp hårda värden att styra varumärket mot. Genom vårt brand index kan ett stort antal mätvariabler kokas ner i ett styrande index och ett antal mer förklarande delindex.
5.3 Kundnöjdhet
Vi skräddarsyr mätningar för att mäta upplevelsen och nöjdheten hos företagens viktigaste målgrupp – kunderna. Vi ger en mer holistisk och förklarande syn än ett enkelt NKI-mått.
Vilka är era
behov och
önskemål?
Ta kontakt med någon av oss så kan vi berätta mer om hur vi bäst kan hjälpa er att nå era mål.