Case

Här kan du läsa om några exempel på projekt och insiktsbehov vi jobbat med. Några exempel är anonymiserade men alla bygger på faktisk research.

Konceptutveckling för en helt ny produkt för kvinnor

Vi har genomfört flertalet kvalitativa projekt som syftat till att få en djupare förståelse för en marknad och produkt som ännu inte finns. Denna typ av research kräver ett angreppssätt som är lyhört, analytiskt och utforskande. Vi genomförde en undersökning för att förstå drivkrafter och barriärer för en helt ny typ av produkt som ska hjälpa kvinnor inom menshygien. Under en hel vecka genomförde vi ett kvalitativt forum där vi lyssnade på kvinnors behov inom området. Produkten är lanserad och det sker en stor utveckling inom området på hela marknaden.

Kartläggning av en ny och framväxande marknad – alkoholfritt öl

När alkoholfritt öl var ett relativt nytt begrepp genomförde vi en serie studier för att förstå denna framväxande marknad. Vilka behov löser ett alkoholfritt öl, hur relevant är olika budskap och sätt att paketera alkoholfritt öl? Vi hjälpte en kund att kartlägga marknaden som blev ett bra beslutsunderlag i resan mot att bli marknadsledare i segmentet.

Liseberg – varumärkesutveckling över tid

Sedan 2013 har vi mätt Lisebergs varumärke utifrån olika aspekter: varumärkeskännedom, målgruppsanalys, personlighet samt ett brand equity-mått som summerar varumärkets styrka. Studien är ett viktigt styrdokument för Liseberg men fungerar även en inspirationskälla vid konceptutveckling av parken för att se hur varumärkets position och personlighet kan hålla ihop och förstärkas av de många olika upplevelser och koncept som bygger upp varumärket Liseberg. Liseberg är idag ett superstarkt varumärke och den starkaste associationen till staden Göteborg.

Designutveckling – förbättra produkt i hyllmiljö

Designundersökningar fokuserar ofta på vad konsumenten gillar eller inte gillar med en design och design testas ofta utan kontext. Vi anser att det är viktigare att undersöka om en design lyckas med det den ska göra – dvs väcka rätt känslor och associationer och att konsumenten blir intresserad av produkten. Vi testade ett antal nya designförslag för en känd frukostprodukt genom att sätta den i ett hyllsammanhang ihop med konkurrenter – virtual shelf. Konsumenter fick sedan ”handla” och välja den produkt som väckte mest intresse. Genom ett monadiskt upplägg kunde vi identifiera en design som hade 15% högre valbarhet än befintlig design. Designen lanserades och varumärket vann andelar gentemot konkurrenter.

Koncepttest som bidrog till framgångsrik produkt och årets dagligvara

Vi hjälpte en stor snacksproducent att förstå konsuments syn på en helt ny typ av produkt och hur den skulle paketeras och marknadsföras. Genom vår research identifierade vi en prisvärdesproblematik, en designproblematik samt de konsumentargument som var viktigast för konsumenten samt vilka designbudskap som behövde utvecklas. Med basen i de insikterna lanserades produkten som senare blev en stor framgång och utsågs till årets dagligvara.

Förstå brand lovers på djupet

Ett varumärkes framgång kan ofta förstås genom att prata med och förstå hur deras mest lojala konsumenter och kunder tänker om varumärket. Vi kallar dessa konsumenter för ”Brand Lovers”. Vi samlade Brand Lovers för ett av Sveriges största livsmedelsvarumärken. Under en vecka pratade vi med dem på djupet för att förstå vad som driver ”kärlek” till märket och vilka andra typer av kategorier som varumärket skulle kunna gå in i. Studien används för att skapa en plattform för varumärket och produktutveckling.

Undersökning som genererar PR

Vi har lång erfarenhet av undersökningar vars syfte är att generera PR. Det är centralt att denna typ av undersökningar görs på ett professionellt sätt med rätt metodik för att de ska vara trovärdiga och klara en granskning. I över 10 år har vi genomfört en undersökning om barnsäkerhet för Volvia. Studien har genom åren genererat +100 artiklar och fortsätter vara ett relevant årligt inslag. Läs Volvias rapport här.

Vilka är era
behov och
önskemål?

Ta kontakt med någon av oss så kan vi berätta mer om hur vi bäst kan hjälpa er att nå era mål.